Afdeling De Vuurvogel is een SBO arrangement voor dubbel bijzondere leerlingen. Hoogbegaafde leerlingen die ook een leer- en/of gedragsstoornis hebben. Hoge cognitieve capaciteiten in combinatie met (kenmerken van) een diagnose

De leerlingen van De Vuurvogel hebben behoefte aan een ‘andere’ manier van leren; ze leren door vanuit een groter geheel naar de lesstof te kijken en deze vervolgens in kleine stappen eigen te maken (topdown). Het is belangrijk dat zij kunnen werken aan vaardigheden die zij hun hele leven kunnen gebruiken – een leven lang leren – dit betekent dat er veel aandacht moet zijn voor het ontwikkelen van hun executieve vaardigheden. Er kan pas goed aan deze vaardigheden worden gewerkt als kinderen werk aangeboden krijgen dat hun denkniveau prikkelt. Naast werken op het juiste niveau is er speciale aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van deze kinderen; wie ben ik en waarom doe ik de dingen die ik doe? Er is aandacht voor de behoefte aan autonomie, het samenwerken met andere kinderen en de manier waarop we met elkaar communiceren.